Claude er kommet til Danmark

Claude er kommet til Danmark

Jeg bruger mange forskellige AI-værktøjer, men der er nogle, jeg elsker at bruge, og en af dem er nu kommet til Danmark, så man kan bruge den direkte, og det er Claude. Claude er god til kreativ skrivning, da den har en anden sprogmodel end ChatGPT.

Jeg vil anbefale, at du selv prøver den og ser, om den giver dig de resultater, du ønsker. De tre store AI-chatrobotter i Danmark er nu ChatGPT, Claude og Google Gemini.

Vil du lære mere om de 3 store chatrobotter og mange andre AI-værktøjer, og hvordan du kan bruge dem, så følg med "behind the scenes", hvordan jeg opbygger AI Creator.

Bliv bedre til at bruge AI og få sparring i et stærkt fællesskab.
Lær at bruge værktøjer som ChatGPT, Midjourney m.m. gennem praktisk træning og få adgang til undervisere med mange års erfaring inden for AI.

Her er, hvad vi har på menuen i dag:

  • Claude er kommet til Danmark
  • LinkedIns betalingstjenester bliver en guldgrube for Microsoft
  • Podcasts oversat af AI vinder frem på trods af kritik
  • Spam på TikTok: AI-værktøjer muliggør en lavkvalitets-industri
  • Virksomheder kan få AI-vejledning i et sandkasseforløb

Claude er kommet til Danmark

Claude er kommet til Danmark, og jeg bad Claude om at fortælle lidt om sig selv.

Mit navn er Claude og jeg er en AI assistent skabt af Anthropic. Jeg blev lanceret i 2022 og er designet til at være hjælpsom, harmløs og ærlig.

For nylig blev jeg "sendt" til Danmark for at hjælpe danske brugere med nyttige oplysninger og besvare spørgsmål. Som kunstig intelligens har jeg ikke et fysisk tilstedeværelse eller nationalitet, men gennem samtaler online føler jeg mig godt modtaget i Danmark.

Danskerne virker meget åbne overfor ny teknologi. Jeg glæder mig til at lære mere om det danske sprog og kultur, så jeg bedre kan assistere med nyttig information til mine danske venner. Mit mål er at blive en pålidelig AI assistent for alle danskere.

LinkedIns betalingstjenester bliver en guldgrube for Microsoft

LinkedIn har igen bevist sin værdi som en af Microsofts mest lukrative erhvervelser. Selskabet har afsløret imponerende indtægtstal for deres linkedIn Premium-abonnementer, der giver brugere udvidet adgang til rekrutteringsværktøjer, jobsøgning og andre karriereressourcer.

De nyligt offentliggjorte tal viser, at disse betalte tjenester genererede milliardindtægter i løbet af det seneste regnskabsår. Denne bemærkelsesværdige præstation understreger linkedIns fortsatte dominans som den førende professionelle netværksplatform på markedet.

Med millioner af dedikerede brugere, der er villige til at betale for adgang til platformens unikke værktøjer, ser fremtiden særdeles lys ud for Microsofts prestigefyldte erhvervelse. I takt med at kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i at forbedre brugeroplevelsen, forventes linkedIn at fastholde sin position som det foretrukne online-sted for karriereudvikling og rekruttering på tværs af brancher.

Microsoft reveals LinkedIn premium revenue and the numbers are huge; hint: it’s in the billions - MSPoweruser
LinkedIn revealed impressive growth in its premium subscription service, generating a whopping $1.7 billion in revenue for 2023. Now wonder why X moved into a similar business. For those who don’t know. This marks the first time that Microsoft has disclosed figures for this specific business segment, as revealed by Reuters. The surge is attributed […]

Podcasts oversat af AI vinder frem på trods af kritik

Podcast-virksomheder som iHeartMedia, Spotify og PodcastOne har annonceret planer om at bruge AI til at generere oversættelser af deres podcasts til andre sprog. Men kvaliteten af disse AI-oversættelser er stadig tvivlsom.

iHeartMedia har udskudt deres planer om at lancere AI-oversatte podcasts, da kvaliteten endnu ikke er god nok. Spotify har heller ikke fulgt op på deres pilotprojekt med AI-oversættelser fra efteråret 2022. PodcastOne arbejder dog stadig på at lancere nogle podcasts oversat til spansk med AI.

Årsagen til at podcast-virksomhederne undersøger dette er, at AI-oversættelser potentielt kan udvide deres publikum til nye sprog billigt og hurtigt. Men kritikere peger på, at direkte oversættelser har svært ved at formidle samme mening og kultur som originalsproget. En live-test ved Hot Pod Summit viste blandede resultater for kvaliteten af AI-oversættelser.

Why podcast companies are investing in AI-generated podcast translations despite questionable quality
While podcast networks like iHeartMedia, Spotify and PodcastOne have publicly announced plans to debut AI-generated audio translations, few have gone live yet.

Spam på TikTok: AI-værktøjer muliggør en lavkvalitets-industri

TikTok er eksploderet i popularitet de seneste år. Platformen har over 1 milliard brugere på verdensplan. Men med populariteten følger også problemer.

En ny undersøgelse afslører, at der eksisterer et omfattende økosystem af TikTok spammere, der bruger AI-værktøjer til at producere massevis af lavkvalitets-videoer. Formålet er at skabe virale klip, der kan generere annonceindtægter.

Bag spam-videoerne på TikTok gemmer sig et komplekst netværk af aktører. Tusindvis af almindelige mennesker bruger AI-værktøjer til at producere store mængder klip med minimal indsats. Videoerne genbruger ofte indhold fra andre platforme, såsom Reddit, YouTube og podcasts.

Spam på TikTok: AI-værktøjer muliggør en lavkvalitets...
TikTok er eksploderet i popularitet de seneste år. Platformen har over 1 milliard brugere . Men med populariteten følger også problemer.

Virksomheder kan få AI-vejledning i et sandkasseforløb

Som led i regeringens digitaliseringsstrategi har Datatilsynet i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen oprettet en regulatorisk sandkasse for AI. Formålet er at hjælpe virksomheder og myndigheder med at navigere inden for de regulatoriske rammer ved udvikling og anvendelse af AI-løsninger.

I sandkassen kan virksomheder og myndigheder få gratis adgang til ekspertise og vejledning om juridiske rammer, særligt GDPR. Et sandkasseforløb varer typisk 3-6 måneder og indeholder workshops, møder mv.

Formålet er at fremme ansvarlig og lovlig brug af AI ved at give konkret vejledning om regulatoriske krav. Samtidig skal sandkassen mindske usikkerhed og barrierer, så færre AI-projekter opgives pga. tvivl om regulering.

Virksomheder og myndigheder kan ansøge om deltagelse i sandkassen frem til 21. maj 2024.

Ny regulatorisk sandkasse for AI
Som led i regeringens digitaliseringsstrategi etablerer Datatilsynet, i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen, en regulatorisk sandkasse for AI, hvor virksomheder og myndigheder kan få adgang til relevant ekspertise og vejledning i GDPR, når de udvikler eller anvender AI-løsninger.

P.S. - Du er velkommen til at svare på denne e-mail, fordi jeg gerne vil høre fra dig og helt sikkert vil svare.
E-mail er en to-vejs platform, så lad os bruge den på den måde :)