Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv

Formålet er, at skabere og forretningsejere kan bruge disse AI-profiler til at tale med deres følgere på deres vegne.

Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv
Lavet med Midjourney

Godmorgen 🤗

Jeg prøver at finde nyheder, der beskriver hvordan AI påvirker vores dagligdag og arbejdsliv.

I denne udgave har jeg historien om avisen Aftonbladet, som er en del af mediegruppen Schibsted i Norge, der har haft stor succes med at bruge kunstig intelligens i deres nyhedsredaktion.

En lektor på Københavns Professionshøjskole advarer om, at man skal være forsigtig, når man bruger ChatGPT og andre sprogmodeller baseret på kunstig intelligens.

God læselyst!

Skræddersyede Workshops til din virksomhed
Jeg tilbyder skræddersyede workshops, hvor jeg kommer ud til din virksomhed og faciliterer en session, der er målrettet netop jeres behov.

Her er dagens menu:

  • Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv
  • Aftonbladet høster frugterne af målrettet satsning på AI i nyhedsredaktionen
  • Nyt WordPress-værktøj hjælper bloggere med at skrive klarere og mere præcist
  • Sprogmodeller er ikke sandheds vidner: Vær kritisk når du bruger ChatGPT
  • Slip pennen: Google Meet tager snart noter for dig under møder
💡
Ugens AI-værktøj: Ny AI-baseret tjeneste genererer infografikker på få minutter

Instagram lancerer AI Studio: Brugere kan nu skabe AI-versioner af sig selv

Lavet med Midjourney

Meta, moderselskabet bag Instagram, lancerer nu et nyt værktøj kaldet AI Studio, som giver alle brugere i USA mulighed for at skabe AI-versioner af sig selv på Instagram eller på nettet.

Formålet er, at skabere og forretningsejere kan bruge disse AI-profiler til at tale med deres følgere på deres vegne. AI-profilerne vil kunne chatte direkte med mennesker og svare på kommentarer på deres forfatters konto.

Ifølge Meta kan skabere tilpasse deres AI baseret på ting som deres Instagram-indhold, emner de vil undgå og links, de gerne vil dele. Skabere vil også kunne aktivere funktioner som auto-svar fra deres AI og bestemme, hvilke specifikke konti den må interagere med.

AI Studio tillader også oprettelse af helt nye AI-karakterer, der kan bruges på tværs af Metas apps. Her udfordrer Meta startups som Character.AI og Replika, hvor folk allerede taler med og endda forelsker sig i tematiserede chatbots.

Meta siger, at AI-profiler er tydeligt mærket overalt, hvor de optræder. En håndbog for skabere går mere i detaljer om AI-oprettelsesprocessen, og det ser ud til, at ansvaret ligger hos skaberen for at angive de emner, en AI ikke vil engagere sig i.

Instagram starts letting people create AI versions of themselves
Are AI profiles about to invade Instagram?

Aftonbladet høster frugterne af målrettet satsning på AI i nyhedsredaktionen

Lavet med Midjourney

Avisen Aftonbladet, som er en del af mediegruppen Schibsted i Norge, har haft stor succes med at bruge kunstig intelligens i deres nyhedsredaktion.

I oktober oprettede de en AI-hub med syv fuldtidsansatte, bestående af journalister, udviklere og en UX-designer.

Formålet var at eksperimentere og lave hurtige fremskridt med AI-værktøjer internt i redaktionen, såsom automatisk oversættelse af overskrifter og korrekturlæsning. Nu fokuserer de mere på AI-tjenester og produkter til læserne, såsom AI-genererede artikelresumeer, som har været en stor succes.

Til det svenske valg i juni udviklede Aftonbladet chatbotten 'Valkompisen' efter et internt hackathon. Botten gav faktabaserede svar om valget baseret på data fra EU og de politiske partier samt interviews. Den fik 160.000 spørgsmål og viste sig at være meget populær og engagerende hos læserne.

Aftonbladets tilgang er at give læserne flere valgmuligheder i hvordan de vil konsumere nyheder, f.eks. læse, lytte, se video, læse hovedpunkter osv. De mener dog også at man skal være påpasselig med ikke at bruge AI bare for at skabe endnu mere indhold, da der i forvejen er meget nyhedstræthed. AI skal bruges målrettet til at skabe reel værdi.

Innovating with AI, the impressive work of Aftonbladet | The Audiencers
Aftonbladet’s Martin Schori tells The Audiencers about their chatbot developed for the EU elections, and other innovative AI work

Nyt WordPress-værktøj hjælper bloggere med at skrive klarere og mere præcist

Lavet med Midjourney

WordPress.com, har lanceret et nyt AI-værktøj kaldet "Write Brief with AI", der er designet til at hjælpe bloggere med at skrive mere klart og koncist.

Værktøjet komplementerer en generativ AI-skriveassistent, som Automattic lancerede sidste år til at hjælpe brugere med at konstruere indhold og tilpasse tonen i deres indlæg.

Write Brief with AI fokuserer på at assistere brugere med at forbedre deres eksisterende indhold. Det fortæller brugerne, om de bruger for mange ord til at beskrive noget, og giver dem mulighed for automatisk at forenkle sætninger. Derudover kan det fortælle brugerne, om deres sprog mangler selvsikkerhed, eller om de bruger for komplekse ord, der kan fremmedgøre nogle læsere.

Værktøjet giver også forfatterne en læsbarhedsscore baseret på tre parametre: kompleksitet, sætningslængde og selvsikkerhed. Write Brief with AI opstod fra et internt hackathon-projekt hos Automattic, og efter at have gjort det tilgængeligt internt, besluttede virksomheden at lancere det offentligt. I øjeblikket er værktøjet kun tilgængeligt på engelsk for WordPress.com-sites under den indledende betafase.

Automattic launches AI writing tool that aims to make WordPress blogs more readable and succinct | TechCrunch
Automattic, the owner of WordPress.com, has launched a new AI tool designed to help bloggers write more clearly and succinctly.

Sprogmodeller er ikke sandheds vidner: Vær kritisk når du bruger ChatGPT

Lavet med Midjourney

En lektor på Københavns Professionshøjskole advarer om, at man skal være forsigtig, når man bruger ChatGPT og andre sprogmodeller baseret på kunstig intelligens.

Sprogmodeller fungerer ved at danne sætninger baseret på, hvad der er det mest sandsynlige næste ord ud fra de tekster, de er trænet på. Men det mest sandsynlige er ikke nødvendigvis det samme som sandheden.

Sprogmodellerne har ikke en selvstændig intelligens, men giver blot svar ud fra mønstre i store mængder tekst og data. De kan nogle gange give faktuelt forkerte svar, fordi de ikke selv kan vurdere, hvad der er sandt eller falsk. Derfor risikerer man at få genskabt gamle fejlerkendelser, hvis de blot er fremført ofte nok i kilderne.

Hvis sprogmodellerne skal være en del af fremtidens vidensskabelse, er det vigtigt at huske, at de blot laver statistiske sandsynlighedsberegninger. De kan ikke selv tænke eller forstå, hvornår de tager fejl. Derfor skal man være kritisk og ikke forveksle statistisk sandsynlighed med sandhed, lyder det fra lektoren.

Sandsynlighed er ikke sandhed: Derfor skal du være forsigtig, når du bruger ChatGPT
Sprogmodeller bruger sandsynlighedsregning til at skrive en tekst. Det gør dem upålidelige, og vidner om en problematisk forståelse af sandhed.

Slip pennen: Google Meet tager snart noter for dig under møder

Lavet med Midjourney

Google Meet vil snart kunne tage noter for dig under dine møder, takket være en ny AI-drevet funktion kaldet "Take notes for me".

Funktionen, som er drevet af Googles Gemini AI-platform, forventes at blive udrullet inden for de kommende uger efter nogle sidste justeringer.

Google Workspace håber, at dette værktøj vil føre til øget produktivitet og effektivitet ved at lade brugerne fokusere mere på selve mødet i stedet for at dele opmærksomheden mellem at lytte og tage noter. Administratorer kan allerede nu teste og konfigurere indstillingerne for funktionen i Admin-konsollen for at styre, hvem der får adgang til den.

"Take notes for me" er tilgængelig for kunder med Gemini Enterprise, Gemini Education Premium eller AI Meetings and Messaging-tilføjelsen. Lanceringen er det seneste skridt i Google Meets plan om at blive mere effektiv og nyttig for kunder overalt. Funktionen blev annonceret tilbage i april 2024 som en del af en suite af AI-drevne værktøjer, der sigter mod at gøre medarbejdere mere effektive og føre til mere produktivt samarbejde på tværs af virksomheder.

Good news — your Google Meet call will soon be able to take notes for you
New “Take notes for me” Google Meet feature rolling out soon

Ny AI-baseret tjeneste genererer infografikker på få minutter

Screenshot fra Text to Infographic

Text to Infographic er en ny AI-drevet tjeneste, der automatisk kan generere infografikker baseret på tekst på omkring 2 minutter.

Tjenesten kræver ingen designfærdigheder af brugeren. Man kan købe credits til at generere infografikker, hvor hver infografik koster 1 credit. Prisen pr. credit starter på $1 og bliver billigere, jo flere man køber.

Nye brugere får 2 gratis credits, så man kan afprøve tjenesten, før man køber flere. Credits udløber ikke. Hvis man ikke er tilfreds med en genereret infografik, kan man angive dette, så tjenesten kan forbedres.

Man kan også selv redigere infografikkens kode. Mulighed for at købe credits i større mængder findes ved at kontakte virksomheden bag tjenesten. Text to Infographic kan anvendes til at lave visuelle elementer til blogindlæg, sociale medier med mere.

Text2Infographic
Text to Infographic is an AI Infographic Generator that turns your text into visuals for your blog, social media, and more.

Tak, fordi du læste med!

Vi ses på tirsdag til det næste nyhedsbrev. Har du et spørgsmål eller feedback? Bare tryk på svar og skriv, fordi jeg gerne vil høre fra dig og helt sikkert vil svare.

☕️ Hvis du synes, at 3 minutter giver dig værdi, og du vil sige tak, så kan du købe en kop kaffe til mig og på den måde støtte arbejdet med 3 Minutter.

Kender du nogle der godt kunne tænke sig at blive klogere på AI, så del dette link med dem 🤗

Mvh. René Hjetting
Mobil: +45 29 27 65 40